Cross is boss! Simple and plain!

ska%cc%88rmavbild-2016-09-14-kl-11-04-07
För tre år sedan hämtade jag ut min vintercross från uppgradering, samtidigt hade jag och Contis lekt med tanken att prova det där med cyclocross. Vi började träna för vad vi trodde var cyclocross, i själva verket körde vi grusvägsrally på en varvbana i Gropen som är långt ifrån den tränings- och tävlingsbanan vi har där idag. Rustade till tänderna med oerfarenhet körde vi cuppremiären i Göteborg 2013. Jag kan fortfarande minnas mina tankar när vi rullade in på banan och in i bokskogen vid Slottsskogsvallen: ”jag kommer att dö”. Det var så olikt det vi trodde att cyclocross-banor var, långt mer tekniskt än jag trodde att jag skulle utsätta mig själv för. Men vi överlevde dom två tävlingsdagarna (utan att bli varvade dessutom), faktum var att vi kom ur det med en sällan skådad pepp och en nyfunnen drog – cyclocross. Även om jag var (och är) helt såld på det här med att cykla landsväg så var det här en nivå till, lite samma underbara tillfredsställande känsla som skateboardåkningen gav mig i 20 år. Att det sedan involverande lungvändande av sällan skådat slag var knappast en nackdel.

Jag är enormt glad att jag gav mig själv möjligheten att uppleva det här. Det hade lätt kunnat stanna vid en tanke, en tanke där jag trott att det inte var något för mig. En tanke där jag trott att min artros skulle vara ett alltför stort hinder. Nu var det en enorm möjlighet och en dörr till en cykelskatt bortom mitt förstånd som uppenbarade sig.

Och nu är vi här. Med en nationell tävling på hemmaplan på samma plats som vi körde grusvägsrally på hösten 2013. Vi har fungerande träningar och antalet cross-entusiaster blir fler och fler för varje vecka här i Västerås, det glädjer mig så enormt att fler upptäcker vilken underbar och förvisso svinjobbig sport det är. Jag är glad att jag gav mig själv möjligheten att se andras glädje på samma sätt som jag själv upplever det.

Cross is boss! Simple and plain!

Kommentera

