CX-Pokalen Göteborg dag 1, en smutsig DNF

14446484_10154118430895186_511716171_o
Börjar med en bild där jag faktiskt var med i rejset. Upp för trappan efter Daniel som till sist rullade in som femtonde man idag. Efter den här bilden tog slutade väl allt funka kan man säga och det här var väl på varv ett. Fick iallafall en bra start men släppte väl lite lätt folk förbi mig i dom första kurvorna men kände att det var kontroll på läget. Sedan kom vi in i skogen och där det var tekniskt och jag körde som en sopa, feg och med dålig teknik och det smittade av sig på all kurvtagning fortsättningsvis. Man kan säga att självförtroendet fick en käftsmäll på varv ett jag kunde inte plocka upp mig själv från det. Försökte ändå åka utifrån den position jag nu hade tappat till men när jag klotade i s-kurvorna i skogen så gick peppen lite ur. Försökte gaska mod i mig bara för att megatajma helt fel till löphindret.
14456695_10154118431160186_1829680640_o
Funderade redan där på att slänga cykeln i ett dike om det hade funnits något. Repade mod igen och försökte fokusera på striden i striden och plocka folk där längst bak i fältet där jag nu hade hamnat. Det höll ett halvt varv innan jag megatabbade innan trappan och sedan kastade jag faktiskt cykeln över bandningen och klev av. Sjukt less på mig själv och min undermåliga prestation kastade jag på bästa skateboardmanér hjälm och cykel en gång till som det anstår en 41-årig gubbe menar jag.
14423945_10154118429435186_89202875_o
Frustrationen var enorm, har jag tränat så hårt och mycket för att vara såhär dålig? Hade ärligt svårt att finna motivation att ens fortsätta tävla där och då. Tur då att man omger sig med så skönt crossfolk som kan få en på bättre tankar. Jag har en ny chans imorgon när jag får starta ur sista startled, har inga förhoppningar om bra placeringar utan vill bara genomföra ett så bra rejs jag kan och återbygga ett grovt stukat självförtroende. Trodde ärligt efter GP Hasse Mård att jag höjt min nivå ett par snäpp, men idag fick jag inte ut ett skvatt av det.

Omtag helt enkelt! Om någon undrar körde jag 2,5 varv och arrangemanget var som alltid i Göteborg världsklass och solen sken och banorna var förrädiskt snustorra.

4 reaktioner på ”CX-Pokalen Göteborg dag 1, en smutsig DNF

  1. Tråkigt Johan men fan, vem har inte varit där? (FEEL you!). Vad jag har förstått så VAR banan speciellt i år. Och det är första riktigt tuffa racet. Nu kan du bara prestera bättre. Skönt med cykelkastet – du är ju med i CYKELKASTARNAS all of fame nu! ❤ *kram*

  2. Cykelkastet ja, den absoluta nollpunkten för en cyklist. Själv slängde jag crossen i Vänern på hemmatävlingen 2007 efter en makalös strulkavalkad krönt av en praktplog i sanden.

    Du kan det här med cross Johan. Slå av 5% på tempot, fokusera på rätt spår och ta dem på innern! Försök inte för hårt, gå ut och älska med cykeln!

    Lycka till idag.
    /B

Kommentera

