CX-Pokalen Göteborg dag 2, en andra chans?

God förmiddag på er. Hoppas ni haft en bra helg? Det har jag haft även om tävlandet inte riktigt gick min väg. Jag hade chans till revansch igår morse och ärligt så kändes det bättre med tekniken på uppvärmningsvarven så jag hade förhoppningar om att köra hyfsat. Riktigt bra skulle det inte bli eftersom banan bitvis är lite för teknisk för mig. Blev såklart seedad längst bak i det drygt 40 man starka fältet så det stod ju klart att det skulle bli jagande hela loppet. Nu hann jag inte längre än nedför utförskörningen efter löpbacken innan kedjan hade hoppat av och jag fick stanna till och peta upp den igen. Lagom till jag började plocka folk så la jag mig i skråkörningen på gräset, initialt trodde jag att jag hade duttat för mycket på bromsarna men när jag reste mig upp och inspekterade så såg jag att jag hade kavlat tuben fram. Tänkte först att jag skulle springa till tekniska zonen och byta hjul men insåg det låg ett drygt varv bort och jag skulle bli varvad innan jag ens hann dit, så helgens andra DNF blev ett faktum.

Muttrade rätt rejält innan jag mötte någon som kom på att jag väl kunde efteranmäla mig till B-klassens lopp på eftermiddagen så jag ändå skulle få ut något av resan till Göteborg i cykelväg. Kollade med mitt resesällskap om det var ok att vänta på mig och med sekretariatet om det var möjligt rent regelmässigt och fick tummen upp. Genast klart gladare i sinnet.

Hann avnjuta ett gäng fantastiskt fina rejs fram till dess att det var min tur att ställa mig på startlinjen till en gigantisk B-klass ihop med P15-16 och Open Sport Mixed. Hamnade såklart längst bak nästa även här och insåg att det skulle bli en bedrift att ta sig till fronten. Fick en bra start och försökte åla mig fram men det var i stort sett omöjligt då det i det närmaste blev en kö på hela första gräspartiet med skrååkningen. Det tog nog dryga varvet innan det på ett vettigt sätt gick att ta sig framåt. Samtidigt är det väldigt få ställen på banan där jag kan utnyttja mina fördelar för att få någon som helst fördel.
ska%cc%88rmavbild-2016-09-26-kl-08-12-35
Gnetade väl på och försökte köra för allt jag var värd hela vägen, kunde ändå köra upp mig till en 14:e plats dryga tre minuter bakom vinnaren. Mest glädjande var nog ändå att tekniken satt bättre och att jag fick med mig en bra känsla att bygga vidare på. Och bara så att ingen trodde att jag gick ned i B-klass och trodde det var en lek så vill jag förtydliga att jag inte såg på det så, jag ville rejsa och det fick jag göra, svintufft, minst lika tufft som i A-klassen om inte värre.
ska%cc%88rmavbild-2016-09-26-kl-12-41-42

Tar med mig den här tävlingen och inser samtidigt att om jag vill ha något att göra i cupsammanställningen så måste jag köra tävlingen i Falun också samt inte missa någon tävling. Samtidigt missade jag förra årets första två tävlingar och det blev ändå rätt bra till sist så loppet är långt från kört, hela säsongen kvar att köra om. Men det vill till att jag gör lite resultat så jag för starta längre fram mot slutet av säsongen.

Närmast ligger väl ändå att styra upp fungerande hjulpar så jag har något att träna på till onsdagens träning.

Oja, rullade 25 km på LVG-hojjen till jobbet, skönt att snurra ur post-rejs-stela ben. I eftermiddag kommer mina underbara barn, ska bli så mysigt och träningen för anpassas efter deras tillvaro i stort. Men nu har jag ju en Monark att plåga mig på.

Kommentera

