RR från Falun och Groopencross!

God kväll på er, nu sitter jag här och lugnet har lagt, barnen är tillbaka äntligen och ligger och sover i sina sängar, jag borde snart göra samma sak med åtta timmar på sovkontot på två dagar känns det så. Men ska väl försöka delge er inte bara en utan två tävlingsrapporter.

Vi börjar väl med deltävlingen av CX-Pokalen i Falun. Om man trodde att det inte gick att överträffa Göteborg i antalet kurvor så fick man tänka om, som det svängde i Falun alltså. Men ändå en kul bana med en del höjdmeter som ändå skulle forceras och det brukar alltid gynna mig i slutändan. Eftersom jag stod med två DNF i senior A sedan Göteborgshelgen så fick jag stå långt bak i det 35 man plus 10-12 juniorer starka startfältet. Startrakan var kort innan det började svängas och man var framme vid den enoooorma trappan upp till regementesbyggnaderna.
14572522_10155429821637818_1135722480_o
Eftersom min armbågar inte var tokvässade så släppte jag lite lätta placeringar inledningsvis men någonstans så crossar jag rätt bra när jag får klättra i fältet och racet i Falun var inget undantag. Gjorde heller inga tekniska jätteblundrar även om jag fick klicka ur några gång i klackarna när man fastnade bakom folk. Kunde utnyttja min klättrarhydda varje varv och köra ifrån folk i backarna upp mot kasernen. Efter en sistavarvs-uppgörelse med Per Kumlin kunde jag till sist rulla in som 17:e gubbe, något jag är rätt nöjd med. Ett fruktansvärt fall framåt från Göteborg.
14666033_10154141391143370_8771030311233824271_n
I stort en fin tävling, dock kände jag att det myckna svängandet inte riktigt gjorde att jag kunde åka mig trött därför var det ju tur att det var dags för vår egen tävling: Groopencross dagen efter.

Så Groopencross då, att få cykla sin hemmabana med folk som skriker ens namn i parti och minut är fantastiskt.
14573001_1319044511471437_7414159122369965510_n
Sanden blev som ni ser fin och spårig efter några starter. Radade upp mig med 49 andra gubbar på starten, återigen seedad långt bak och första två varven blev ett ständigt bökande där man blev instängd bakom folk som inte vågade veva på i sanden. Tror ärligt inte jag kört en tävling där jag gjort så många ”omtag” som idag. Lagom när man kom in i racet och kände sig på gång så hände något som inte direkt gynnade mig, härdande att ta sig genom det.
14657433_1319046241471264_838258953220039163_n
Kunde ändå plocka folk efter två riktigt stökiga och dåliga varv och hade häng på en bra grupp när allt blev sådär stökigt igen och jag fick se dom segla iväg för att inte se dom mer. Utkämpade ändå några episka strider sådär och det är väl det fina med cross, racet i racet.
14606337_1319046601471228_8529671921932477082_n
Som ni ser är ju cross en kontaktsport, det här hade kunnat bli onödigt spännande på vägen ner, men det gick bra och vi höll oss på hjul. Som så många gånger under loppet så var det jag som drog nitlotten och förlorade mest på duellen.

Rullar till sist in som 23:a, måste ändå vara nöjd med moralen och det fantastiska slätdraget som benen bjöd idag, det var inte många som jag körde mot som kunde matcha det. Sedan får man vara nöjd med moralen att streta på. Och uppåkningen genom fältet var inte så pjåkig ändå. Men det grämer mig att oturen grinade mot mig när jag hade häng på ett bra gäng framför, då hade jag kört om ännu lite bättre placeringar. Men det var kul, så jäkla kul. Och jag får påminna mig om vad jag frågar mina barn efter deras matcher eller tävlingar: ”Var det kul?” och inte ”Hur gick det?”. För har man kul kommer det till sist gå bra också, det intalar jag mig.

Underbar, kul och intensiv helg är slut och det är jag också.

Kommentera

