RR Stockholm cyclocross – CX-Pokalen #5

cvxv-m-wyaajjyt-jpg_large
God kväll på er, sent om sider kommer väl en racerapport från Stockholm Cyclocross, den femte deltävlingen i CX-Pokalen. Som brukligt är så gick den av stapeln på Stora Skuggan och precis som när SM gick här förra året så var det riktigt slagit på många av dom små gräsklackarna. Men annars en hård, snabb och åkig bana precis som jag gillar det.

Startade från tredje startled idag och fick en riktigt bra start där jag inte gav bort några onödiga placeringar och kunde snabbt glida bakre änden av det som snabbt delade sig i två grupper som snabbt blev mindre formationer bakom. Kunde avancera rätt bra och betade mig för bli starke Ivar Lane och tänkte att det här kunde ju bli festligt värre, nu kom dock han tillbaka och körde om mig efter halvannat varv men jag bet mig kvar. Banan innehöll en rätt stygg och slagig brant backe, beslöt mig för att lägga ner på lilla klingan inför den backen för att slippa riskera att få springa mot slutet. Den backen följdes av en platt men ack så stökig åkning på en ås innan en stötig utförskörning, innan den ville jag varje gång ha kedjan på stora klingan igen eftersom SM förra året sabbades bland annat av en tappad kedja. Efter det riskerar jag sällan att använda lila klingan speciellt mycket. Men ett av varven så sket jag i att peta upp den på stora klingan och när vi kom ner efter utförsåkningen så hade jag mycket riktigt tappat den. Svor inombords när jag fick se Ivar och co. segla iväg. Försökte vara kall och tänka på vad Wout hade gjort, fick på kedjan oväntat snabbt för att vara jag och kunde sätta fart igen.

Nu hade jag fått släppa förbi några flera, bland annat Janne Jakobsson (Borlänge CK), Karl Pamp (Aktivitus Sports Club) och Ludvig Kitzberger (Länna Sport). Det blev nu främst dessa som fajten stod mot, vi böt platser om vartannat då vi var olika starka vid olika partier av banan. Med ett varv kvar hade Karl och Ludvig lyckats skapa 50 meters lucka till mig och jag hade Janne på behagligt avstånd bakom mig. När vi kom ut på slätan så stampade jag på och kunde köra ikapp Karl och Ludvig, tänkte att en attack direkt skulle vara bra så jag skulle få gå först in i backarna, dumt tänkt helt enkelt. När vi körde in i motvindspartiet innan backarna så smällde Ludvig på och Karl kunde haka på, jag hade spenderat mina krafter och fick se mig akterseglad och småstum. Kunde ändå rulla in som 16:e man av dom 55 som stod på startlinjen. Mäkta nöjd med det faktiskt och faktum är att tidsavståndet uppåt sällan varit mindre, så man tänker ju att utan kedjestrul hade det kunnat gå ännu lite bättre men det är ju bara rena spekulationer.

Med tanke på hur det har gått i övriga livet dom sensaste veckorna och med den mentala berg- och dalbanan i huvudet just nu så är det enormt skönt att få ut det som finns i kroppen på cykeln. Nu hoppas jag att den ska prestera lite i Uppsala imorgon också, det verkar bli regn och skråkörning på agendan då, kan bli kul värre det där.
Nu ska jag försöka krypa till sängs och återhämta mig så jag pallar med att bli sådär trött imorgon igen.

Kommentera

