Var vill du, var är du? – Fartblindheten

29600545933_5c6011f4a3_k
Jag tror att alla kommer till en punkt i livet när man ifrågasätter hur man lever sitt liv. Kanske inte idag, imorgon eller om en månad, men tillfället kommer att komma. Har det inte gjort det så kanske det redan har hänt. Jag tror att det är en nyttig och tuff upplevelse i många fall när man tvingas rannsaka sig själv på djupet. Frågeställningarna kan vara många och jobbiga att konfrontera. Nu är jag långt från en perfekt människa, det vore förbaskat tråkigt om vi vore perfekta, men en stund av eftertanke kan inte skada emellanåt. Var är jag i livet, var vill jag i livet och vad/vilka i livet är viktiga för mig?
Jag är ska gudarna veta en person som inte är förtjust i att ta konflikter även om de i många fall är berättigade och kan få dig att växa som person. Att då ta konflikter med sig själv kan ju i dom flesta fall vara ännu jobbigare.

Ni ska veta att alla dessa frågeställningar och funderingar har hoppat in och ut i huvudet under vad som känns som en evighet. Har jag då kommit fram till något kanske ni undrar? Det har jag absolut, jag är till 200% säker på vilken riktning jag skulle vilja att mitt liv ska ta, bara en sådan sak känns ju bra. Vilka personer som är viktiga för mig har jag egentligen vetat länge, jag ska bara försöka förmedla till dom hur viktiga de är för mig.
En viktig insikt i det här är väl var min träning och tävling kvalar in. Är den viktig? Ja, absolut för mitt välmående. Men är det den som styr majoriteten av mitt välmående i livet, svar NEJ. Och om inte delen av mitt liv som styr majoriteten av mitt välmående lirar 100% så kommer träningen/tävlingen heller inte göra det.

Nu kanske nu undrar var jag vill komma med allt detta insiktsfulla svamlande. Träningen och tävlingen är inte på liv och död, det finns så många andra större saker i livet än en topp-10 placering i H40 på CXSM även om jag skulle glädja mig åt det. Ett inställt pass är ett inställt pass och det är inte hela världen, 1 timmes träning istället för 5 timmar är heller inte hela världen, ingen träning är heller inte hela världen. Hela världen är andra saker, andra personer som är så mycket mer viktiga för mig än att klämma timmar i träningsdagen. Glöm inte bort att rannsaka er själva emellanåt, det kan vara smärtsamt och jobbigt, väldigt jobbigt till och med, jag kan intyga, man får sova alldeles för lite till på köpet.

Nu kan jag få det att låta som att jag tänker sluta träna och tävla men så är inte fallet, man kanske inte måste träna mest, det kan räcka med att träna smartare. Men mitt synsätt på den biten av mitt liv har förändrats. Det finns andra saker i livet som är viktigare och träning/tävling är bara en pusselbit i det stora underbara livspusslet vi skapar varje dag.

 

5 reaktioner på ”Var vill du, var är du? – Fartblindheten

Kommentera

