RR CXSM & CX-Pokalen #9 Sjöängscrossen

Hej på er! Hoppas ni har haft en bra helg? Personligen känner jag att det skulle behövas en röd dag idag, men det är alltid en generell känsla när man varit iväg och tävlat. Samtidigt vet jag ju att det är självvalt så jag borde veta bättre än att klaga liksom.

Eksjö var värdar för årets SM i cyclocross (lördag) och även den nionde deltävlingen av CX-Pokalen (söndag). När Eksjö CK arrangerar så vet man att det blir ypperligt crossigt och helgen var inget undantag, världsklass med öltält och fantastisk stämning på SM-dagen och söndagen också, kudos som det så vackert heter! Banan var i stort sett densamma som förra året. Den hade förärats med en snösmocka men man hade gjort ett gediget jobb med att skotta, salta och göra det bästa för att banan ska vara så bra och säker som möjligt för dom tävlande.

På lördagen startade min klass H40 sist av alla klasser, när jag kände på banan på sista träningen vid 12.30 var den rätt mjuk och kladdig, tyvärr sjönk temperaturen en del till vår start och underlaget blev mer oförutsägbart. Startade ur andra startled och fick en kanonstart, hade Gustav Dejert framför mig inte gjort en mindre bra start hade jag tagit holeshot in i första kurvan. Där är något jag stadigt blivit bättre på och dom senaste tävlingarna har det klaffat fint. Ligger med bra hela första varvet och det känns rätt bra. Hela tiden har vi tätgänget inom ett 10-tal sekunder och varvar som tia. Det kan bli bra det här, vet att det finns folk före som jag kan nypa om jag kör som jag ska. Ut på gräset och full gas, lite stressad och het i en kurva så släpper bägge hjulen, landar nästan på ramen först men dyker sedan med full kraft på min dåliga höft och axel. Smällen ger utslag på richterskalan och smärtan är så stark att jag bara vill kräkas rakt ut. Det tar mig en minut i dubbelvikt position innan jag ens kan ta mig upp på cykeln igen. Vevar lätt och känner mig otroligt stel och öm, kliver av 50 meter senare. Ett lätt val, trots allt är det bara cykel.

Inititalt så är jag inte direkt sugen att tävla dagen efter om det ska vara halkfest igen. Jag vill inte dö på en crosscykel i Småland utan gärna lycklig på något annat ställe. Nu har man ju med sig bra folks som peppar lite och jag och Daniel befinner oss på banan redan 08.00 på söndag och rullar runt. Den är stenhård och trots att arrangörerna sandat och jobbat stenhårt så känner jag mig skraj och skeptisk. Vi rullar tillbaka till stugan och städar och packar, vill inte tro att så mycket ska kunna hända med banan på några timmar, så fel man kan ha. När vi rullar upp till banan igen för en sista genomkörning strax innan start så ser vi att det blivit rejält blött och kladdigt på många ställen. Efter tre varv så inser jag att det här faktiskt kan vara något. Vips så känns det rätt mycket bättre att stå på startlinjen.

Får ännu en bra start och spänner nog bågen lite för hårt för efter två varv så känner jag att jag inte har något större uttag ur benen när Gustav Wass passerar mig. När det annonseras att vi ska köra sex varv så undrar jag lite hur jag ska orka det.
15102257_10154654135173142_1364646788_o
Lyckligtvis så har jag en fallenhet för att jobba länge nära max utan att krokna helt. Får tyvärr släppa några om mig i hopp om att min dieselmotor ska lösa det på dom sista varven. Det blir främst en duell med Rikard Eriksson från MAIF dom sista varven.
15101829_10154654135348142_691904460_o
Vi har länge Janne Jakobsson Borlänge och Martin Henrysson inom skotthåll men halvvägs ut på sista varvet inser jag att vi inte kommer gå ikapp och duellen kommer stå mellan mig och Rikard samt att inte släppa upp Christian Ahlbin från Göteborgs CK. Strax innan betongtrappan kör Rikard om mig och jag tabbar mig lite grand och han får lucka, gnetar mig ikapp bara för att tabba mig i ekbacken uppför och måste kliva av… Ett stort faaan går genom mitt huvud. Luckan fram är nu för stor och fokus är bara att hålla Christian bakom mig. Lyckas med det hela och kan rulla in som 15:e man, måste vara nöjd med det och känslan i åkningen.
15044864_10154654135133142_1574871836_o
Alla bilder tagna av mannen med den magiska kameran: Jonas.

Nu rullar vi vidare med livet och dom viktiga sakerna i det. Dom som inte handlar om cykel, men det gissar jag att ni inte vill läsa om. Men ni har fått en smarrig RR iallafall.

Kommentera

