Inför Malmöcrossen och beyond

30797518416_7af475e6cd_z
Till helgen drar vi till Malmö och kör årets sista crosstävlingar. Kan inte säga att jag har varit jättetaggad på att dra av ena och andra anledningen. Nu kommer vi såklart att dra och jag vet att det kommer bli svinroligt när vi väl kommer dit. Kommer dessutom ha världens bästa supporters med mig: mina barn Melker och Folke. Vi ska dessutom umgås med deras storebror när vi är därnere så det kommer bli en helgrym helg det vet jag ju. Jag tror att formen är minst lika bra som den varit under hela hösten, förmodligen har jag mer i maxtanken än när vi började cross-säsongen. Det som kanske har ebbat av lite är uthålligheten som man hade byggt upp under landsvägscyklingen i somras. Bristen på längre pass börjar lysa genom något under tävlingarnas andra halva kan jag tycka. Ligger för närvarande just utanför topp-10 i CX-Pokalens sammandrag, med två hyfsade tävlingar i Malmö borde jag kunna äta mig in på topp-10 och kanske kunna toppa förra årets slutresultat som 9:a. Men om jag ska lyckas med det så måste jag köra den avslutande tävlingen i Motala den andra helgen i januari. Om jag kör den så kommer jag göra det helt utan cross-specifik träning. Efter Malmö kommer jag släppa cykelträningen en vecka, ska bli skönt att slippa köra Vo2-max intervaller varje vecka.

Skärmavbild 2015-04-30 kl. 10.19.44
Samtidigt kan man ju inte låta bli att se framemot att eventuellt börja tävla lite på LVG i vår igen. Det känns som det finns mycket som är outrättat där. På något vis känns det som att armbågarna blivit vassare under hösten och jag borde kunna ta för mig mer i en klunga på LVG nu. Att benen är bättre råder det ingen tvekan om. Så om livet tillåter så lär det bli en eller annan start i vår. Men jag kommer aldrig kliva över lik för det. Hösten har lärt mig en viktig läxa som jag inte kommer göra om igen. Det är bara cykel. Det är en del av livet, det är inte livet. Glöm inte det.

Kommentera

