Malmöcrossen dag 2

Hej på er, nu har jag landat hemma igen. Eller vi kom hem sent igår kväll, så jag ligger hopplöst efter med planering av livet, tvätt, handling och allt sådant. Räknar med att vara i fas bort mot 2018 igen. Annars var det underbart i Malmö igår, eller hela helgen som sådan var fantastisk om man bortser från lördagens fadäs där jag körde sönder cykeln efter ett varv som jag skrev om igår. Malmö är trevligt, det ligger långt bort om man inte bor i Lund. 120 mil i bil över helgen, skönt. Men nu vill ni väl veta hur tävlingen gick igår kanske?

Fick ju låna Gustav Wass reservhoj att tävla på, den var lite mindre och lite lättare än min cykel. Kändes riktigt bra på uppvärmningen/banrekningen, lätthanterad och det kändes som jag hade ett ännu bättre flyt i åkningen på den (note to self: min nya cross ska vara mindr eän min nuvarande). Till min förfäran hade man dock breddat diket på banan och likt igår så tvekade jag, vände och tvärnitade innan, till sist tog jag mod till mig själv och hoppade över det. Lätt som en plätt som väntat, förstår inte varför man ska vara så feg för.
ska%cc%88rmavbild-2016-12-05-kl-09-56-20
Det var ju lixxom bara att hoppa, fotocred till Magnus som också stod för fenomenala hejarop längs banan, tack.

Tävlandet då, fick till sist likt lördagen starta i första ledet och kom med hyfsat in till den episka springbacken (som sedan dom danska elitåkarna cyklade). Mina korta ben gjorde att jag blev omsprungen big time och när vi efter en stund nådde banans högsta punkt var jag bland dom sista i det 24 gubbar starka startfältet. Ingen direkt stress för jag kände att benen var kanonbra och att höjdmetrarna på banan skulle spela till min fördel. Körde tekniskt bra idag och kunde hålla bra fart och svepte förbi åkare efter åkare.
ska%cc%88rmavbild-2016-12-05-kl-08-24-16
För första gången på hela säsongen hade jag riktig SNAP i igångdragen och ett till synes gränslöst slätdrag där jag kände att jag utöver i stigningarna kunde göra skillnad. Kul när känslan är sådan. Sedan hade jag världens bästa hejjarklack i form av mina underbara barn och tonåringen. Ut på sista varvet hade jag korn på GCK´s Christian Ahlbin och CK Masters Olle Claesson. Slet som ett djur för att gneta ikapp men kunde tyvärr inte gå ikapp.
ska%cc%88rmavbild-2016-12-05-kl-08-23-48
Rullade in som 9:a till sist, med mersmak verkligen. Hade jag inte blivit så frånsprungen inledningsvis hade det förmodligen kunnat bli ännu bättre.

Sedan var det bara dusch och sedan kunde vi avnjuta herrelitens race. Barnen gjorde ett föredömligt arbete med att heja fram åkarna.
ska%cc%88rmavbild-2016-12-05-kl-08-24-49
Här ser ni dom heja fram lördagens segrare Henke Jansson som dessvärre hade cykelstrul igår. Men barnen såg till att han fick det stöd han behövde. Dom är för fantastiska dom där barnen jag har.

Sammanfattningsvis en underbar helg i Malmö med det bästa av sällskap, falafel, cyclocross, skratt och allt sådant. Nu är säsongen slut, jag kommer ta ett brejk från cykelrelaterade saker i veckan, men mer om mina veckoplaner sedan.

Har någon ett 10-delat Sram-reglage (höger) till salu (gärna Force/Red) så köper jag det gärna om priset är vettigt, annars får jag ingen snurr på cykeln till tävlingen i Motala den 14/1.

Kommentera

