2016 – nu lägger vi dig i malpåse

Jag gör ingen hemlighet av att 2016 varit ett riktigt dåligt år, inte bara cykelmässigt, därför känns det skönt att få stuva undan det idag. Hade såklart önskat att jag var frisk och kunde träna ut året idag men bihålorna värker och jag hade fortfarande en smula feber inatt.

Men jag ska väl försöka summera upp mitt 2016 ur ett cykligare perspektiv. Mina planer från början var ju att göra sen säsongsstart på LVG i samband med Stockholmshelgen i början av juni. Fick in en fin vecka på Mallis som fortfarande är en av höjdpunkterna på året, rent cykelmässigt alltså.
Skärmavbild 2016-05-19 kl. 17.02.24
Sedan ville livet iallafall inte att jag skulle köra Stockholmshelgen, vilket var ett rätt beslut där och då. I och med detta kom lite av peppen på att tävla på LVG överhuvudtaget under säsongen av sig, jag bestämde mig för att bara träna och lägga fokus på cross-säsongen. En absolut höjdpunkt under sommaren hemma var när vi tog bilen upp till Dalarna och körde ett mastigt distanspass på dom fina vägarna där. Dagar man minns.
13659185_10154322970504395_683435145596155581_n
Dagar man också minns är såklart även dom mest miserabla passen. Ett som står ut är ett distanspass med Quintana, Nisse och AK i slutet av april. Vi startade i enstaka plusgrader och avslutade i snöstorm, sällan har jag frusit som då när jag kom hem.

Cross-säsongen tog sin start med GP Hasse Mård i början av september, jag körde riktigt bra och var fylld av tillförsikt inför premiärhelgen av CX-Pokalen i Göteborg. Men i Göteborg började strulet som väl mer eller mindre skulle genomsyra resten av säsongen. Körde uselt, vurpade och tajmade allt fel och bröt dag 1, dag 2 så kavlade jag tuben efter 1 varv och bröt den dagen också.
160925-1286-andreasnystrom
Sedan fortsatte det tekniska strulet med tappade kedjor och sånt skräp under dom kommande tävlingarna vilket gjorde att jag fick jaga bakifrån i merparten av tävlingarna. Även om resultatet uteblev på hemmatävlingen Groopencross så är det alltid en ynnest att få tävla på sin hemmabana och inför hemmapubliken.
14573001_1319044511471437_7414159122369965510_n
I Eskilstuna kom årets fullträff där jag hade skallen på helt rätt plats och uppenbarligen bra ben och kunde klämma i med en 6:e plats vilket är den absolut bästa placeringen jag någonsin mäktat med.
30199070463_795795cd59_z
Inför SM i Eksjö hade jag en förhoppning om en topp-10 i H40. Fick en bra start och låg med bra, dock ändrade banan karaktär då temperaturen sjönk under vårt rejs och det blev rejält halt. Jag krashade stenhårt i en kurva och så var den tävlingen över. Samlade mig och gjorde ett hyfsat rejs dagen efter ändå, men det var så dags då.
15101829_10154654135348142_691904460_o
Inte heller den sista tävlingshelgen i Malmö blev som man hade tänkt sig. Det hela började redan innan vi åkte ned när jag fick backspegeln på bilen bortkörd av en lastbil, kaosartat redan innan avfärd. På första tävlingsdagen vurpade jag och körde sönder cykeln efter ett varv. Hade jag kört 120 mil för detta? Fick vänligt låna Gustav Wass andracykel att tävla på dag två.
ska%cc%88rmavbild-2016-12-05-kl-08-23-48
Belönade mig med årets bästa ben och blev 9:a på en lånad cykel. Nu kommer jag missa cupavslutningen i Motala på grund av att just cykeln är trasig och just nu är kroppen också trasig så…. Kommer sluta just utanför topp-10 i totalen. Utan alla DNF:ar hade det kunnat bli en framskjuten placering i år. Men 2016 har inte varit mitt år så vi tar det nästa år.

Nu blickar vi framåt och låter 2017 bli det bästa året någonsin på alla plan.

Kommentera

