Intervallångesten

Skärmavbild 2016-02-02 kl. 21.40.26
Jag gissar att ni alla har varit där och har haft den? Ångesten inför ett intervallpass? Ska man klarar av vad man tänkt sig? Känns benen bra? Kan det inte bara vara över? Jag gillar personligen inte att blotta min plan för intervallerna här på bloggen innan, kanske för att jag är feg och det känns skönare att skriva om dom efteråt oavsett utfall. Nu har jag ju redan outat att jag ska köra åttor ikväll och det är fortfarande min plan. Det är ju ändå bara sju timmar bort så man kan ju redan nu skaffa sig lite ångest inför det hela. Om nu någon tror att det är som så att jag inte vill hålla på såhär så har dom fel, jag gissar att det inte bara är jag som känner såhär inför en del pass. Gissar att det är dom passen som man kommer ha nytta av sedan under säsongen.

Redan när jag sprang hade jag samma känsla, men jag visste att Coach Lamas nästan ofelbart gav mig pass inom ramen för min kapacitet med utveckling. Det var inte många pass som misslyckades, inte om jag jämför med antalet misslyckade pass på cykeln (speciellt inomhus, vintertid). Med åren har jag dock lärt mig att tygla mig själv och försöka tänka fram vad som är realistiskt att jag ska klara av. Som alltid är det mycket lättare att säga åt någon annan hur och vad dom ska träna än att ge sig själv dom direktiven. Ikväll har jag direktivet åttor. Det ska bli kul. Logistikfirma Lindkvist AB ska bara leverera barn till och från träningar och andra aktiviteter först. Kör hårt ikväll nu om ni har något ångestladdat planerat.

2 reaktioner på ”Intervallångesten

  1. Känner igen mig mycket väl, fyror är så ångest och prestationsladdat för mig. Kan tänka på dom passen dagar före… Dina 8:or är det VO2 inspirerade eller tröskel? Om du kör VO2 inspo, hur många % över FTP kör du?

    • Nej, tanken under ftp (som jag uppskattar till runt 280-isch), låg på 270W senast, men pulsen hamnade 5-10 slag för högt på dom två sista. Sedan om det beror på sjukdomsbakgrund eller övermod låter jag vara osagt. Tanken är att det ska vara mer tröskelbetonade intervaller.

Kommentera

