Vinterträningen – en jämförelse

”Johan, du tränar ju hela tiden” är ju ett uttalande jag med lätthet skulle kunna få höra. Det är ju förvisso sant, fast samtidigt helt osant. Jag har världens bästa barn och världens bästa jobb som också tar upp mycket av min tid. Så jag är som dom flesta idioter som vill ta sin träning ett steg längre än att ”bara” må bra. Förvisso är träningen något som får mig att må bra men jag vill också se hur långt man med livets premisser kan pressa sina gränser.

I år har jag dock tagit ett steg tillbaka med vinterträningen, inte i inställningen men i volymen. Förra året till dagens datum låg jag på 57 träningstimmar sedan 1 januari, i år ligger jag på 43 h. 14 h mindre alltså. En del av det kan tillskrivas det faktum att barnens aktiviteter tar mer tid i anspråk och att jag vill vara delaktig i deras tävlingar/matcher även de helger när dom inte är hos mig. Sedan har jag medvetet backat i min pendlingsträning, förr om åren har jag alltid mjölkat dom där extra 20 minuterna varje morgon och kväll. Nu kan jag vara mer nöjd med att det ”bara” blir strax under 2 timmar varje dag jag pendlingstränar. Det finns både fysiska och psykiska vinningar med detta. Hoppas såklart att jag ska komma ut mer sprättig i mars/april när jag inte totalt grottat ner mig i januari/februari.
Skärmavbild 2016-05-08 kl. 07.04.56
Inte för att jag någonsin INTE haft ett sug efter att träna direkt, men genom att strypa mängden lite så tror jag att suget när det vankas racer kommer vara ännu större.

Samtidigt som jag har dragit ner på mängden så har kvalitén på hemmaträningen på Monarken höjts flera snäpp mot tidigare säsonger och det kan bara tillskrivas just Monarken. Hundra gånger lättare och mer motiverande att köra strukturerade pass på den i jämförelse med min gamla trainer. Det hoppas jag också ska spela roll under säsongen. Kollar jag på siffrorna i nuläget så är jag nästan på samma nivå som jag låg under cross-säsongen i höstas och då var jag i bra slag. Så kan jag höja mig några pinnar till under återstoden av vintern och den tidiga våren så ska det nog kunna bli riktigt bra det här. Sedan ska man såklart lyckas hålla sig frisk, skadefri och allt det där. Man är väl ett drivet dumhuvud, men det borde jag ju ha lärt mig under mina snart 42 år på den här planeten.
Skärmavbild 2016-07-06 kl. 19.05.25
Och till sist ska man ju inte glömma att det bara är cykel och inte livet!

2 reaktioner på ”Vinterträningen – en jämförelse

Kommentera

