Omloop Het Enköping

Som traditionen bjuckat dom två senaste åren har vi samma dag som Omloop Het Nieuwsblad kört vinterdistans till Kolsva och skämtsamt kallat det Omloop Het Kolsva. Nu är ju traditioner till för att brytas vilket var just vad jag gjorde idag. Eftersom Folke skulle ha kalas på eftermiddagen så fick jag bege mig ut i ottan och solokvist så jag brände iväg österut med sikte på Enköping. I planen ingick även en ambition om att köra några lite hårdare, längre intervaller i passet. Dunkade den första efter Tortuna och den varade tills dess att jag nådde alldeles för mycket is för att det skulle gå att köra på. Då hade jag fått nästan 12′ vilket fick mig att fatta beslutet om typ 3 x 12′ istället för planerade 2 x 20′. Valde att fortsätta med dubbdäck med mycket luft, kändes tryggt på 20% av sträckan jag körde idag, på resterande 80% satt det mest i vägen. Men det blir man väl stark av?

Efter vändning i Enköping så började inte bara solen värma utan vinden började också piska lite. Därför var det ju himla lämpligt med dom återstående två intervallerna just in i motvinden. Kändes rätt hyfsat ändå även om is och dylikt gjorde att jag inte riktigt kom upp i anstränging, men det var ändå skönt att trycka på lite. Väl hemma hade jag 3 h 29 min på cykeldatorn och kände mig inte totalt förstörd heller. Det är klart enklare att ”vintercykla” på vägarna som dom är nu.
ska%cc%88rmavbild-2017-02-25-kl-16-20-30
En rå ocensurerad bild efter hemkomst där snoret rinner fritt. Skönt ändå att sätta sig utanför huset och njuta av takdropp och värmande sol. Sedan var det bara att duscha och bege sig mot Folkes kalas, det blev highlife men lyckat. Hann hem och landa i soffan och kunde se slutet av Omloop Het Nieuwsblad.

Imorgon ska vi fira Folke igen så det lär bli ännu ett distanspass i svinottan, ska dock inte spränga in några intervaller imorgon… Har jag tänkt. Nu.

Kommentera

