Billös, odubbat och nyskodd

God afton på er. Barnen har gått till sin mor igen, som alltid lämnar det en stor tomhet i både hus och pappahjärta. Även bilen har hamnat på plåtverkstaden efter den senaste parkeringsincidenten, denna gången kommer jag vara utan den i 1,5 vecka.
– Vill du ha skjuts någonstans? frågade mannen på verkstaden.
– Nej, jag ska prova ett liv utan bil, svarade jag.
– Oj, det blir spännande, var hans  svar.
Föga anade han att han talade med en cyklist. Ser inga problem att vara utan bilen när jag inte har barnen. Så jag tog väl äntligen tävlings-/fincrossen till jobbet, odubbat och underbart. Det är enorm skillnad på 12 kg vintercross och 7,7 kg fincross. Som den cykeln svarar. Nu var det ju bara det lilla problemet att jag vurpade sönder höger bromsreglage i Malmö, men idag skulle det fixas av Bianchi-Thomas och jag hade till sist vaskat fram ett begagnat Force-reglage, frid och fröjd, eller? Dessvärre visade det reglaget jag köpt i god tro vara sönder och obrukbart. Lyckligtvis kunde Thomas vaska fram ett par Rival-reglage till mig så nu funkar både fram- och bakbroms, alltid skönt även om man ju inte ska bromsa. Ramlade även över ett par skor till LVG-säsongen.
Skärmavbild 2017-03-06 kl. 19.34.46
Kör ju redan sedan i höstas mtb/crossversionen av dom här skorna och är sjukt nöjd. Med snörningen passar det min smala fot perfekt. Har suktat efter att ha LVG-diton också men med alla mina bilfadäser de senaste månaderna har jag inte velat ta ut svängarna. Men när jag idag ramlade över dom till ett pris som är bättre än bäst så var det inget snack. Ruskigt nöjd.

Ruskigt nöjd var jag även när jag cyklade hem över Irsta på Ridleyn i eftermiddagens sista solstrålar. Mot-och kantvind som om vore det en etapp i Paris-Nice. Men med en rapp cykel och förvånansvärt rappa ben så var det 61′ bra minuter hemåt. Skönt att känna torr, snabb asfalt under hjulen. Lär kunna bli ändring på det imorgon, men det tar vi då.
Skärmavbild 2017-03-06 kl. 19.34.16
Nu ska jag kasta mig i soffan och avnjuta dagens etapp av just Paris-Nice. Det kan jag vara värd efter att ha fått undan tvättberget från helvetet. Nya träningsmöjligheter imorgon.

Kommentera

