En klättrande analys av läget.

Innan den djupa analysen av den nuvarande formen så kan jag väl säga att jag körde tröskel på vägen hem igår. Skulle väl egentligen träna med Contis, men jag kom inte iväg i tänkt tid från jobbet. Solokvist körde jag två tröskelintervaller på vägen hem 15/13′ landade in dom på 262/268W, verkligen ingen skrämselpropaganda för några konkurrenter direkt. Och leder oss väl in på den klättrande analysen av läget. Om jag kollar på min insats uppför Sa Calobra i maj förra året så höll jag 270W under dom 33:22 det tog mig att brotta mig uppför. Jag ser att jag i nuläget skulle ha svårt att kräma ur mig 270W i över en halvtimmas tid och då var jag ändå lite missnöjd med wattuttaget efter den körningen. Visserligen så spelar förmodligen en stigning mig mer i händerna (eller benen) när det gäller att prestera än på småplatta Västmanländska vägar.
Skärmavbild 2017-04-21 kl. 10.44.44
Ska vi analysera vidare så kan vi ju sätta insatsen uppför Sa Calobra i jämförelse med den jag gjorde uppför Tabayesco på Lanzarote förra veckan. Då står sig faktiskt Tabayesco-insatsen ganska slät, tyvärr. Här hade jag tyvärr ingen wattmätare aktiv så vi kan ju aldrig jämföra watt dessvärre.
Skärmavbild 2017-04-21 kl. 10.43.44
Men stigningarna är snarlika i längd bara det att Tabayesco är ”bara” 5% i snitt så vi har bara snitthastigheten att jämföra och jag ogillar att prata om snitthastigheter eftersom det sällan säger så mycket om yttre förutsättningar såsom vind osv vilket spelar all roll i världen. Men vi kan väl lätt säga att jag borde ha haft mer watt i benen än att bara åla mig uppför Tabayesco på den tiden jag gjorde. Om jag ser till känslan så var känslan stum, jag hade svårt att trycka på där det var ”åkigt” brant. Nu låg min Mallis-insats förra året dryga 1 månad efter denna, men faktum kvarstår dock att jag är inte där jag trodde att jag var. Som exempel tryckte jag nästan 310W i 10′ uppför på Mallis sist, jag är en bit därifrån just nu.

Med en lugnare vecka nästa vecka för att suga in all träning de senaste tre veckorna så kommer det säkerligen bli något bättre. Annars är det ju bara att acceptera faktum, man är inte bättre än så här. Det är ändå förbannat kul att cykla och det är väl ändå huvudsaken oavsett hur mycket man vill utvecklas.

Känslan igår var ändå rätt bra i benen. Och det var en rätt go feeling imorse på morgontimman till jobbet även om det blåste rätt duktigt. Men det tar man ju alla dagar i veckan framför snö. Fint ska det bli med helg iallafall.

Kommentera

