Dom där vårkvällarna

Ni vet när värmen återvänder? När inte all energi i kroppen går åt till att värma upp kroppen och benen känns som telefonstolpar när man försöker trycka på, när man kan köra kortbent och faktiskt tycka att det är skönt på riktigt, dom kvällarna alltså.

Igår skulle vi köra intervaller/reka banan inför söndagens tävling ute vid Barkarö. Vi blev ett hyfsat stort gäng som ville känna hur det är att trycka på runt dom smala vägarna där ute. Upplägget blev en form av stressad tröskel där vi körde två och två, där den första drar i 3′ och sedan direkt släpper upp sin kamrat för 3′, således ingen regelrätt vila för den som ligger på hjul. Vi körde detta i längden av ett varv på banan innan vi rullade lätt genom Barkarö för att upprepa festen ännu en gång. En form av stressad tröskel med andra ord om man kan hålla sig i skinnet alltså.
18261253_10155241076829395_1515351029_oJag teamade upp med CRT-Fredrik som ju är erkänt tempostark och jag har ju erkänt dålig form, så lite skraj var jag allt. Speciellt som banan bara gynnar åkare som är större och kan producera faktiska watt, w/kg spelar noll och nada roll på den pannkaksplatta banan. Sparkade igång och det kändes bra, konstant över 300W utan att förta mig under den första förningen, även på Fredriks hjul kändes det rätt bra. När jag sedan fick den lilla vinden som fanns i nyllet på min andra förning så blev jag lite mer uppmärksam om min egen existens, eller åtminstone benens existens. Här borde jag såklart ha varit lite mer vaksam på wattmätaren och inse att 340-350W inte är gångbart, sedan blev väl resten en tröttsam historia. Den andra serien med intervaller blev av naturliga skäl en med lägre siffror men ändå klart godkänt. Det jag ändå tar med mig utöver vissa siffror är ändå att det kan ha varit det bästa intervallpasset jag kört ute i år, känslan i benen skvallrar om att det kan finnas något där ändå. Kanske inte på söndag, men någon dag kommer det komma ut och det känns bra. Strava på det hittar ni här.

Viktigast av allt var ändå att få träna med bra cyklister i underbart väder. Det är en släng av livskvalité när vi tog en längre nedrull och alla är sådär härligt uppspelta och entusiastiska. Då är cykel så himla bra.

Idag ställer jag pendlingsträningen på grund av slitna ben och logistik i form av handling efter jobbet. Ska försöka hinna ut och lufta benen en kortis i solen ikväll istället, sedan ska ju jag och Big Boss gå till Svettis och jobba på strandlooken på lunchen. Ha en bra onsdag!

Kommentera

