Det där med hur kroppskrället funkar

33674820394_e7e8761171_z
Hej på er, har väl klurat lite på det där och kollat i min träningsdagbok (Strava). Jag hade som sagt guldben både dagen innan söndagens race och även under loppet som sådant även om jag inte kunde göra något direkt, så var känslan jäkligt bra. Samtidigt kikar jag och ser att jag nästan hade 40 mil i benen under veckan innan vi kom till söndagens race. Ser vi ännu lite längre bak så hade vi ju det där härdande och mentalt tuffa distanspasset till Norberg där benen inte alls var med mig. Men på något vis kan det ändå ha byggt en del form och sedan rullade jag bara på i veckan till rejset. Två hårda pass där det sista med igångdrag och spurter verkligen var det som skapade spets och ordning på torpet. Samtidigt är det väl inte utan orsak som vissa etapplopps-åkare går in i loppen lite ”undertränade” för att cykla sig i form under loppet för att vara som allra bäst under en avgörande sista vecka. Nu är det ju ingen garanti för att det här konceptet kommer funka nästa gång, men en sak är klar. För mycket vila innan tävling är förmodligen ingen framgångssaga. Kroppen är ju oftast van vid en viss belastning och när man rubbar den för mycket finns risken att det alls inte svarar som man tänkt sig. Jag tänker mig iallafall att försöka med samma upplägg fortsatt, tills jag blir motbevisad av min egen kropp.

Hur funkar det för er veckan innan tävling? Vad har ni för upplägg?

2 reaktioner på ”Det där med hur kroppskrället funkar

  1. Det är sant det du skriver. Jag tror det bästa är eg att hålla igång och köra på, bara man vilar mellan körningarna. De bästa racen jag gjorde förra sommaren skedde oftast dagarna efter längre backiga distanser el dyl. Värst för mig är att helavila 1-2 dar och sen rulla lite. Då stumnar benen.

    • Ja, helvila innan tävling har aldrig funkat för mig. Kroppen är ju van att jobba på en viss nivå så att helt rubba den kan ofta resultera i en seghet trots att musklerna är utvilade.

Kommentera

