Falkenloppet premiären, RR and beyond

Hej på er, idag har jag kört Falkenloppet för första gången. Har varit anmäld och pröjsat två gånger tidigare men då har livet kommit emellan. Det gör förvisso inget då mina pengar kommer en cykelklubb till godo, det är ju alltid bra. Men idag var det iallafall dags. Hade enligt ryktesvägen hört att det skulle vara mycket mötande trafik på det 10 km långa varvet och det ryktet bekräftades, men mer om det sedan. Åkte dit med alltid formstarke Quintana och vi ställde oss på startlinjen med 70 andra formstarka H40-gubbar, upplagt för en fikarunda i nejderna runt Nynäshamn kan tyckas, eller?

Starten gick och jag föll direkt tillbaka i fältet, men alltid med kontroll på läget framåt även om jag säkerligen spenderade mer kraft än många andra. Men i Cummings-style-e kunde jag ändå se det mesta och slippa all stress. På tal om stress vi hann bara rulla typ 500-600 meter innan vi mötte den första bussen och den stoora klungan skulle krympas in på en körbana, intressant minst sagt och det luktade bränt bromsgummi mer än en gång under dom 70 km vi körde. Kände mig riktigt seg på uppvärmningen och det sattes upp en god fart varpå det ganska snabbt stod klart att ingen skulle ges något utrymme innan spurten 7 varv senare. Försök gjordes men dom hämtades in tämligen snabbt. Jag funderade många gånger på att ta mig framåt på vänsterkanten då benen ändå kändes hyggliga, men det myckna mötena med bilar gjorde att jag faktiskt inte ville röra mig upp den vägen. Jag tävlar, men är varken sugen på att tackla en mötande bil eller tränga mig in i klungan för att just inte tackla en bil. Bidade därmed min tid och blev ändå rätt småslut i benen. Klubbkompisen David frågade mig om  jag ville haka på och göra något på näst sista varvet, jag svarade att jag nog skulle få åka kvastbil om jag skulle gå då och att sista varvet kändes mer rätt. Nu kom jag inte loss alls då heller utan kunde börja avancera på den småsega spurtrakan och fick upp ångan när jag tyvärr ficka nita och väja för just David som gott loss och sedan kraschat. Ljudet av kofiber som möter asfalt är ett ljud man inte vill höra. Kunde just köra runt två cyklar som låg på vägen och kunde se att David reste sig ur diket, vilket var skönt. Farten och allt var tappad och det var bara att rulla in som 59:a… Kul såklart, men sinnessjukt stökig spurt med 70 gubbar som alla tror dom kan vinna, kan knappast klandra dom eller någon. Läskigt med mycket mötande trafik. Aja, laddar om för Arlanda Test Track imorgon, där lär vi inte möta massa bilar, banan passar dock inte mig men, men… Strava på kalaset hittar ni här.

Reflektion från dagen:
Det är megagrymt att man arrangerar cykeltävlingar, Cykelklubben Falken hade skapat ett grymt arrangemang, verkligen, men… Det känns lite som yttre faktorer spelar för stor roll här, att man inte 2017 kan ha möjligheten att arrangera en tävling med ett varv om 10 km där åtminstone en bit är enkelriktad är tragiskt för cykelsporten. Det ska inte komma ned till om man vill riskera att svepa en bil om man ska kunna ta sig framåt i fältet (nu talar jag inte i egen sak enbart). Jag förstår att hela varvet kan vara svårt att få enkelriktat, men en bit åtminstone. Det är sällan man hör om ismaskiner som kör in på hockeymatcher och så vidare, ni förstår?

Oavsett utfall och så vidare är det fantastiskt roligt att cykla och att tävla, fler borde prova.

En reaktion på ”Falkenloppet premiären, RR and beyond

  1. Usch. Är glad att din kompis klarade sig ”bra”, är glad att du klarade dig bra. Ang. placeringen… ja, känns lite smått orättvist att prata rättvis tävling när man mest ”tävlar mot utrymmet” i trafiken. Misstänker att Falken gjort sitt bästa, men hoppas förstås på att det blir säkrare nästa gg. Man har hört om för många krascher på den banan, redan innan detta år också. Lycka till imöra iaf!

Kommentera

