Kantvindsdöden och tidernas mängdvecka

God sommarkväll på er sitter här har stoppat tidernas mängdvecka i bagaget. Det var såklart helt enligt plan att jag skulle kasta allt jag hade till kroppen denna veckan i hopp om att ge den något att kravla sig upp från till veteran-SM om två veckor. Skramlade ihop 25 timmar träning och då räknar jag bort lite styrketräning, det blev nästan 74 mil cykel totalt och då är allt inte bara junkmiles som det så fint heter i löpkretsar.

Idag skulle locket läggas med dryga 13 mil distans i sommarvädret, dock klart blåsigare än nödvändigt. Contis hade skissat på en runda ut till Sala på finfina vägar och där hade vi hyfsat gynnsamma vindar. Det stod snabbt klart att vi för eller senare skulle få plikt för det förr eller senare. Benen var heller inte askalas trots att jag initialt kände mig fräsch efter gårdagens sex timmar.
Skärmavbild 2017-06-18 kl. 18.54.08
Vi rev av en fika vid Måns-Ols i Sala där änderna var mer intresserade av våra matrester än våra cyklar, märkligt! Sedan hade vi skjutsigt värre över Varmsätra till den stora vägen från Heby mot Fjärdhundra. Här började mina ben bajsa upp sig och det började blåsa kantvind, sidamed… Fick släppa i en slakmota när Rob fick feeling typ. Bet mig ändå kvar och farten var hög.
Skärmavbild 2017-06-18 kl. 18.55.53
Väl i Fjärdhundra blev det mer motvind blandat med kantvind. Jag var riktigt krokig och bet mig kvar på ren vilja och starka (??) ben. Efter att ha spurtat ikapp gänget en gång så flög jag till sist av. Låg på energi, dryck och ben så var jag riktigt färdig när vid nådde Kärsta. Rob frågade hur jag mådde och jag ljög och sa att jag mådde bra, när sanningen var den att jag hade kunnat lägga mig i ett dike där och då. Han hade den vänliga inställningen att ändå bogsera upp mig till dom övriga där Quintana erbjöd en livsräddande gel trots att jag bara hade dryga 5-6 km till Tortuna där jag skulle stanna och se Melker spela fotboll. Fick lite ny energi och vevade mig fram till Tortuna och gick till kiosken och frågade om dom hade något med mycket socker i. Fick en förvånad blick och en Cola och sockerkaka i näven och sedan var livet en fest igen. Ni kan se Strava på det här.

Nu är barnen här och förgyller mitt liv igen. Så jag för per automatik återhämta min nedtränade kropp. Fint så. Nu hoppas jag att jag kommer kunna släppa upp kroppen till en bra form till Gottne.

Kommentera

