Historisk kväll

God förmiddag på er! Igår blev det väl en historisk afton träningsmässigt och det satte sina spår i benen kan jag säga. Var på riktigt sega ben jag rullade till jobbet imorse, lite en sådan där morgon där jag förmodligen hade abdikerat och tagit bilen OM jag nu hade haft en fungerande sådan. Då är det tur att man kan använda den lilla klingan fram och bara softsnurra sig till jobbet. Det var ju ändå fint och kallt ute. Som en finare aprilmorgon i slutet av juli.

Nåväl nu vill ni väl läsa om den där historiska kvällen igår. Träning med klubben i solsken, svårslaget helt klart. På agendan stod enligt grundplanen 4 x 10′ tröskelintervaller och lite spurter, ett fint upplägg alltså.

Efter lite ”lugn” värmning på Skerikevägen så delade vi upp oss och dunkade igång. Såg tämligen omgående att intensiteten blev något för låg och sedan blev det massa stök när vi körde om gänget före så jag slog av och körde resten av intervallerna solo. Egentligen stör det mig inte speciellt mycket eftersom man ser folk längs vägen så det peppar ändå att alla andra är ute och gör samma sak. Det var bara på den tredje intervallen som jag försökte teama upp med Quintana, men efter en öppning dom första fem minuterna på 290-300W så fick jag släppa, vilket kanske var lika bra eftersom det är betydligt högre än min tröskel just nu.

Den sista intervallen blev som av en händelse 15′ och den kändes riktigt, riktigt bra. Eller generellt var känslan bra, segjobbigt såklart men aldrig outhärdligt. För er wattnördar så blev utfallet 250/272/271/269W där den första blev för låg av orsaker jag redan nämnt. Men att min nuvarande tröskel ligger runt 270W känns realistiskt, kan absolut leva med en tröskel på 4,5W/kg. Dessvärre är inga tävlingsbanor i Sverige gynnsamma för en bra W/kg-siffra så tröskeln måste obönhörligen upp. Kan jag ha den på 5W/kg till nästa säsong är jag riktigt nöjd.

Vi rundade av med attacker i par där vi turades om att försöka rycka/gå ikapp, riktigt jobbigt och nyttigt, det var också här det historiska inträffade. Första gången med en peak över 1000W när jag drämde i med ”enorma” 1024W i en spurt. Det gjorde nästan hela min kväll igår, det och jordgubbar med yoghurt.
Skärmavbild 2017-07-19 kl. 09.46.41
På det hela en riktigt finfin kväll sådär. Ni kan som vanligt glutta Strava på hela passet här om ni vill.

Kommentera

