Saker man kan göra en lill-lördag på semestern

Ta obligatorisk sovmorgon, långfrukost, cykla 4 h 25 min, läsa bok, putsa fönster en rätt bra tillvaro som jag med lätthet skulle kunna vänja mig vid.

Idag var som sagt min plan ånyo att klämma lite distans, nu vet jag inte om dagens pass räknas eftersom distanspass är över fem timmar enligt den gode Fredrik Kessiakoff, men nu är jag ju inte direkt proffs så jag väljer att räkna in det som ett distanspass. Det var gråmulet när jag stack och det var så under nära nog hela passet. Faktum är att armvärmarna inte åkte av ens. Fick 3 regnstänk på mig så på det viset levererade sommaren, annars är den högst tveksam i år.
Skärmavbild 2017-07-26 kl. 16.56.04
Idag var min plan en lite annorlunda approach till distanspasset. Efter ett snack med Rob under Daladistansen där han menade att folk ofta trycker på uppför småknäppor och slår av utför, kanske inte medvetet men har man en effektmätare ser man det definitivt. Kolla någon gång om ni gör med sådan, lovar att ni gör över 300W uppför knäppan och under 100W utför. Alltså var min plan att försöka hålla en så jämn effekt som det bara gick även om det såklart innebär att lägga band på sig uppför samt att faktiskt applicera tryck utför. Mitt mål var runt 140W som grundeffekt och att i möjligaste mån inte överstiga 200W vilket blev oundvikligt vid ett antal tillfällen. Körde ut den klassiska Julpavägen till Skultuna och vidare till Ramnäs. Från Ramnäs festade jag med Elingbovägen och dess mindre spektakulära asfalt, synd på en så fin väg, lappad bortom allt förstånd med oljegrus. Efter Surahammar vek jag av på den så trevliga Lisjövägen som tog mig bort till Odensvi. Nu hade jag cyklat en stund över 2 timmar och på det viset jag kört började det kännas, när man slår av utför annars får man mikrovila, nu är det mer stadigt gnetande. Men jag hade ännu vinden i ryggen vilket dock skulle förändras ganska snart, i Munktorp vek jag av ned mot Herrskogen och Strömsholm och nu började vinden som så många gånger detta året jobba mot mig. Nu var det inte bara benen som började vekna alltså. Meningen var att jag skulle ta mig tillbaka till stan via Lundby kyrka, men vägen dit var även den nylappad med det förhatliga oljegruset som fastnade i däcken och jag ville inte gärna punka på grund något så fult som oljegrus. Vände och körde vidare in i motvinden och in till stan via Vångsta, precis som igår med andra ord. Fyrade av 4 st spurter under sista halvtimman, inget megaklipp i benen efter 4 timmar direkt. Väl hemma hade jag som sagt 4 h 25 min och 125,5 km på cykeldatorn. Lyckades hyfsat jämnt snitta 137W (2,28W/kg) under passet. Ni kan som alltid se hela festen på Strava här.

Imorgon blir det något klart kortare i träningsväg. Och med sovmorgon såklart. God natt.

Kommentera

