Mer slaktande distans än planerat

God eftermiddag på er! Sitter väl här i uterummet som så många gånger förr, ska väl pallra mig till köket snart nog och laga lite middag också men först tänkte jag avlägga rapport om dagens träning. Planen var egentligen en episk Norbergs-distans, sedan bubblade även alternativet att cykla med ride of hope till Uppsala upp. Till sist så cyklade jag ändå ned till Berget eftersom jag ju hade uppviglat till distans. Tre stycken dök upp, en gästartist från Jönköping på MTB, trevligt, sedan skulle ju AK ansluta vid Lagårn i Skultuna. Efter att vi hade kollat lite väder så insåg vi att om vi vill ha torra cykelskor så var Norberg ett tveksamt alternativ varpå vi justerade rutten. Men måste ju som sagt ha en plan för att ha något att avvika från. Vi avvek rätt snabbt från planen att köra städad distansfart, minns att Il Biratha sa till mig strax efter Västerås att vi nog borde slå av om det skulle bli någon distans av det hela. Vi slog av till vi kom till Ramnäs sedan var det gas mer eller mindre resten av tiden.
Skärmavbild 2017-08-05 kl. 16.43.11
Vi styrde sedan mot Västsura, Lisjö, Odensvi och Köping där fika skulle inmundigas. Det blev minst sagt skjutsigt och med en vind som knappast var fördelaktig många meter idag så kände jag mig nog seg i benen från Ramnäs om jag ska vara ärlig. Ska jag vara helt ärlig så är det den här typen av distanspass jag avskyr mest av allt, halvhårt/hårt mest hela tiden. Tyvärr är det lätt hänt att det blir så på cykel, ibland fyller det helt klart ett bra träningssyfte att köra sådana också, men varje distanspass får inte bli slaktpass. På grund av min massiva kroppshydda får jag jobba rätt mycket även när det blir lättåkt för hålla jämnt med dom andra. Fikan i Köping var en välkommen stund av vila. Resten skulle formalitet och lugnt hem i medvinden som Il Biratha sa, nu blev vi snuvade på både medvind och lugn körning. Försökte hålla masken och ta mina förningar men i takt med mer kantvind så blev det jobbigare och jobbigare och efter Örtagården med 3-4 km så släppte jag. Redigt slaktpass vilket knappast var vad jag hade räknat med när jag vaknade imorse men det fyller nog sin funktion. Vinglade sista biten genom stan i maklig fart och i motvind såklart. Fick fira med att tvätta cykeln också eftersom vi lyckades pricka en regnskur på Rytternevägen. Hemma hade jag 4 h 31 min på cykeldatorn, vill ni läsa om vett och watt så kan ni kolla Strava här.

Nu ska jag vingla in till köket och laga lite middag så jag pallar köra första crossträningen imorgon förmiddag, det vankas regn och lerfest, perfekt! Klockan 11.00 vid Hökåsengropen kör vi, välkomna vettja! Gemyt och mjölksyra i en perfekt kombination utlovas.

Kommentera

