Stigsöndag innan höstregnet

God eftermiddag på er. Snart är livet som det ska vara igen, snart kommer barnen igen, som jag längtar efter dom. Kommer bli betydligt mindre med cykel i veckan när jag har dom som alltid, men det får mig hungrig på att träna mer cykel sedan när jag väl har tid. Balans i tillvaron liksom. Idag skulle jag sammanstråla med Contis som till sist fått styr på sin MTB, målet var så mycket stig vi kunde. När jag vaknade imorse trodde jag först att det regnade, men vi hade tur 4 grader och ”bara” mulet i stort sett hela passet, bara sista 10-15 minuterna som det regnade.

Vi inledde med den där stigen på Talltorp som löper längs med E18, där kändes det som att jag hade bra flyt. Allt det kom av sig rejält efter att vi cyklat upp på flygplansåsen och skulle ner därifrån via en brant stenbacke, Contis kastade sig ut som om han inte gör annat om dagarna. Jag började tveka och fegade till sist ur, massivt irriterande, lite som att inte våga köra ett trick på skateboard way back. Det tog några stigar innan jag kom in i det hela igen. Sedvanlig spännande lerhalka på Badelundaåsen och utförskörningen där. Benen kändes väl inte sådär fantombra direkt men när vi svängde in på stigen från Badelunda som korsar Tillbergaleden för att ta oss in i Lundaskogen så började åkningen kännas bättre. Lite rötter och sten och svängande, jag har kommit på att jag gillar det där, högst otippat. Vi snurrade oss via Malmabanan, Gropen, Hökåsens fina stigar till sist ut på stigen som leder från Hökåsen hem till mig: Krigsstigen. Jag har nämnt den innan, den lever upp till sitt namn, ibland är bandvagn förmodligen lämpligaste fordonet där. Den var blöt senast och den hade knappast blivit torrare nu, halk- och lerfest deluxe. Men rätt skoj ändå på något märkligt vis. Till sist skulle vi köra Rönnbys gula MTB-spår som jag och Nisse körde delar av igår. Det är ett spår som jag faktiskt tycker är riktigt roligt. Stökigt bitvis, utan att vara som Rönnbys andra spår. Samtidigt är det inte stigar man kan mosa järnet på då det svänger hela tiden och bitvis innehåller mycket sten och rötter. Det flöt bra mycket bättre där idag än igår, kul liksom. Lite otippat bara att jag ska gilla sådana stigar? Men jag tänker att om man kan köra bra och ”fort” på dom stigarna så kommer man vara hyfsat hemma tekniskt för vad som kommer komma på långloppen. Sedan ska jag bara addera några procent mod till min åkning så blir det fint detta.
Skärmavbild 2017-10-08 kl. 13.33.37
Väl hemma hade jag inte bara en skitig cykel utan även 2 h 14 min på cykeldatorn. 4 mil cyklat där merparten ändå var stigcykling, det är rätt bra för att inte varit längre från stan än ett par kilometer som max. Ni kan ju se Strava på det här.

Kommentera

