Tempotest innan snöyran

Hej och god kväll på er! Hoppas att ni haft en bra lill-lördag det har jag haft, servat bilen, dammsugit huset och fyrat av en hektiskt arbetsdag på världens bästa jobb. Sedan har jag såklart tränat också, men i och med servicen på bilen blev det ingen jobbpendling, passad förvisso bra då jag hade tempotest på schemat. Skrev tidigare i veckan att jag skulle köra det på samma bana som kör klubbmästerskapet på, det gjorde jag förvisso men åt andra hållet. Detta på grund av vinden, ska man köra hårt är det roligare om det åtminstone går lite halvfort vilket det sällan gör i motvind, så jag valde att ha vinden typ i ryggen på testet.

Här hade jag kunnat önska att jag kunnat skriva att det gick svinbra och att jag flög fram likt Tom Domoulin på tempocykeln men sanningen är att det kändes jävligt kantigt och onödigt jobbigt från minut ett av tjugo tänkta. Jag hade en tanke att jag skulle gå in på 260W och förhoppningsvis öka på andra halvan. Nu blev det inte riktigt så även om jag hittade ett bättre flyt i cyklingen på andra halvan och kunde hålla lite högre effekt och bättre driv där så stannade snitteffekten på 254W vilket jag inte är svinnöjd med, snitthastigheten blev 44,7 km/h på 14,9 km.

Ska man börja söka orsaker till varför jag inte får ut allt idag så är väl nummer ett en dålig natts sömn, nummer två och kanske den viktigaste orsaken ovanan på tempocykeln. Köra tempo är väldigt specifikt och det krävs en del timmar på cykeln för att få ut max på den så det kanske finns mer att hämta bara genom att cykla mer på den.


Nu grävde jag ändå så djupt jag kunde idag och mer än så kan man aldrig begära av sig själv eller någon annan så det får jag ändå ge mig en klapp på axeln för. Var rätt krokig sista 3 minuterna när jag fick en 90 graders kurva och rätt in i en seg slakmota och motvind, perfekt för att kräma ur det sista. Kunde runda av med dryga 70′ rull efteråt, fin om än lite småkall kväll. Fick ihop 1 h 56 min när jag stannade hemma och kunde se Julian Alaphilippe vinna La Flèche Wallone, skaplig cyklist det där!

Imorgon har man utlovat snöblandat regn och snö, roligt värre! Har skruvat på pedaler på crossen igen sedan ska jag väl leta fram vinterskorna och lite andra varma kläder, underbart. Aja, ska försöka leva i förnekelse i några timmar så tar jag tag i det där imorgon bitti. Hörs!

Lämna en kommentar