
Det är inte alltför ofta jag skriver inlägg som inte har ett mer dagboksorienterat stuk men idag tänkte jag lite lätt frångå det. Tänkte beröra två sätt som jag under det senaste året förbättrat min cykling, även om jag kanske inte har wattmässiga belägg för det, åtminstone inte i ett av fallen. Så vi börjar väl direkt med punkt ett.
1. In med artrosknäet! Om någon missat det så har jag ju artros i mina höfter, där den vänstra är betydligt sämre än den högra. Med avlagringar och nedsatt rörlighet i gör det att jag över tid fått en ganska kraftig utåtrotation av mitt vänstra ben. Man kan väl säga att jag ser ut som Dominico Pozzovivo på cykeln, även om han med sina senare skador på överkroppen faktiskt ser värre ut än mig. Nu har väl lättja, slentrian tillåtit utåtrotationen att bli värre än den behövt vara, så till den grad att vänsterfoten i varje pedaltag rörde sig i pedalen (floaten). Här i höstas bestämde jag mig för att försöka jobba på att få bort just den biten, med det så fick jag även en reducerad utåtrotation och därmed mer kraft rakt ned i pedalen. Jag får såklart erkänna att jag fått tänka på det mycket i början för att inte glida tillbaka i gamla vanor, men nu några månader senare vill jag väl nästan säga att det kommer av sig självt, vilket känns skönt. Jag gissar att jag tjänar någon enstaka watt på det.
2. Upp med kadensen! Nu har jag aldrig varit någon som gnuggat på tunga växlar och låg kadens, men under hösten/vintern har jag höjt den ännu mera. Det hela bottnar i Zwiftrejsandet, jag vet att många som är duktiga på Zwift kör tvärtom och ”vilar” på en tung växel och låg kadens. Det är ett ställe i mitt cyklande jag inte kan eller vill hamna på, min styrka vilar på mitt hjärta och mina lungor och inte på mina massiva ben. Så för att kunna producera effekt nog att haka på i rejsen och ändå orka så ökade jag kadensen och sedan har det bara rullat på. Inte sällan snittar jag runt 100 i kadens på Zwift och jag känner att min kadens ute också under vintern blivit högre. Jag inbillar mig att detta kommer gynna mig ute på samma vis som det gjort i den virtuella racingvärlden.
Så nu får vi såklart hoppas att dessa två punkter kommer göra att jag flyger fram när vi väl kommer ut ur den eviga vintern och kan cykla snabbcykel igen. Hörs.