Lördagsdistansen till Norberg

Vad kan vara bättre än att riva av ett sextimmars distanspass? Jo, att köra ett sextimmars distanspass ihop med ett gäng grymma cyklister. När jag vaknade så var det blött och mulet och jag misströstade lite men skickade i mig en stadig frukost och rullade ner till Djäknebergsskolan och mötte upp nio andra starka cyklister. Planen var att besöka Norberg som så många gånger förr, men vi skulle ta oss dit via en lite ny sträckning, upp via Kolsva, Färna, Fagersta och slutligen fikapaus på torget i Norberg.

Vi inledde med dryga 45 km i en seg motvind och jag kände där och då att det skulle kunna bli en lång slitsam dag på cykeln. När vi sedan vek av i Kolsva och upp den fantastiskt fina lilla vägen upp mot Färna så hade vi plötsligt mer gynnsamma vindar och det höjde ju humöret i gruppen, att sedan solen hade börjat kika fram och vi kunde ta av västar och armvärmare gjorde knappast saken bättre.

Sista biten till Norberg innebär som brukligt Melingsbackarna och där är det såklart fri fart som gäller, försökte kräma ur benen men fick ändå släppa iväg AK och Contis halvvägs. Men ett fika smakar alltid bättre när man späkt benen i en backe och har 115 km på tripmätaren.

Vägen hem gick via brandområdet som alltid är en mäktig upplevelse och en påminnelse om naturens krafter.
Skärmavbild 2016-08-13 kl. 19.27.01
Vi körde på i ”brandbacken” också, fick även här se att mina ben inte räckte till, men jag blev trött iallafall så man får vara glad för det lilla.
14001762_10153769872542548_754120258_o
Den sista backen som hade fri fart i var stigningen ur Ängelsberg som är en bitvis brant och stygg rackare, fick ånyo släppa iväg AK och Contis och jag undrar om inte mina ben satt kvar på fiket i Norberg och åt dammsugare.
14001679_10153769872642548_1199028672_o
Resten av passet var väl bara formalia, kände mig förvånansvärt oförstörd ändå när vi började närma oss Västerås igen. Förvånande givet vilken känsla jag hade inledningsvis.

Väl hemma hade jag nästan 190 km på tripmätaren och 6 h 24 min i effektiv träningstid. En fullgod distansdag med andra ord. Blev en bra genomkörare inför Rapha 12 Hills. Imorgon blir det lätta 2-4 timmar innan jag ska beskåda Melkers fotboll och sedan få mina underbara barn igen.

En reaktion på ”Lördagsdistansen till Norberg

Lämna en kommentar