Recension av Tec Exigo Ev1 med sån där Mips

God fredag på er! Sista skoldagen för barnkottarna, ska fira det med knytis med Folkes klass på Djäkneberget i eftermiddag. Blir väl ett styrkepass på Svettis på lunchen också. Mitt vänsterknä har varit lite gnälligt sedan i tisdags, ska inte behöva vara något allvarligt utan förhoppningsvis blåser det över.

Nåväl, fick en förfrågan från Cykelkraft om jag ville prova någon produkt ur deras sortiment och skriva en rad eller två om den sedan. Valet föll på en ny hjälm, min gamla Limar har rullat tre säsonger nu så det vore intressant om det ens skulle gå att komma upp i samma standard som den då det ändå är en av dom lättaste hjälmarna i gamet.
Unknown
Fick iallafall hem den här – en Tec Exigo Ev1 i slutet av förra veckan och har hunnit ha den på träning och tävling i en vecka nu. Den vägde ju in hyfsat lätt med dryga 250 gr i min storlek vilket egentligen var ett krav för att jag ens skulle välja den. Palla att ha en hjälm man får ont i nacken av liksom. För att man ska ge en hjälm och speciellt en med Mips ett rättvist omdöme kanske man borde vurpat på huvudet, men det har jag försökt att låta bli.

Jag gillar inte en hjälm som klämmer för hårt runt huvudet när man kör så första passet drog jag åt den så hårt jag trodde var lagom, det blev rätt oskönt efter någon timma, kunde lätta på spänningen ett par varv och då satt den riktigt skönt och var inte ens i närheten av att flyga av mitt huvud när jag tryckte mastodontwatt i motvinden.
Skärmavbild 2017-06-02 kl. 18.49.50
Enligt mig positiv att ”myggnätet” som jag hade på min Limar inte finns på Tec-hjälmen. Det är alltid bekvämt att kunna parkera glasögonen i hjälmen istället för i nacken. Sedan ger det ju extra stilpoäng när håret sticker ut a la Pierre Rolland, eller…?

Så, efter en vecka med hjälmen vad tycker jag? En bra hjälm ska vara där utan att märkas liksom, det är ett bra betyg enligt mig och när jag väl hade lyckats med inställningarna så är jag där. Sedan kan man såklart inte gå fel med en svart hjälm heller. Nu hoppas jag ju såklart bara fortsatt att jag slipper produkttesta den genom en vurpa och om jag ändå får för mig att dyka med huvudet före är jag övertygad om att den löser biffen.

*Detta inlägg är ett samarbete med Cykelkraft.se

Lämna en kommentar