Göteborgshelgen, en orgie i lera och glädje, mostly!

God måndagsmåndag på er, hade ju planerat att ge er mustiga rapporter om Göteborgshelgen löpande sådär, nu blev det inte så, dagarna gick liksom i ett ändå. När jag väl kom hem igår vid 21-tiden var det bara att grundligt tvätta cykeln och lägga in ett stort lass leriga kläder i tvättmaskinen, smyga upp och betrakta mina sovande vackra barn. Ville redan nu fira ut ett stort tack till mina föräldrar som tog hand om barnen när jag var och tävlade, ni är bäst, mina nummer ett supporters genom allt jag företagit mig, älskar er!

Nu till själva cyklandet, Göteborg bjuder alltid till med ett sjusärdeles crossgemyt och finfina banor, den där trevliga bokskogskullen dom har att disponera är formligen fantastisk för cross, det går att hitta så många möjligheter där, att sedan någon haft den stora äran att spränga in en helt feldimensionerad trappa med steg som för oss kortbenta människor är just fel, det är ju bara för magiskt. Lördagen var ju SM och mitt första år i H40 (trots att jag blir just 40 år först nästa år), blev av någon underlig anledning seedad sist i det 29 gubbar starka fältet, det kändes lite fel med tanke på min cup-placering men jag valde att anta att det var som det skulle… En supersnabb start på asfalten och jag kommer med i bakre svansen av fältet och kör sedan successivt upp mig under loppet… Bokskogen är ju mitt svaga parti då tekniken inte är världsklass även om den är klart bättre än förra året, men Göteborg brukar alltid bjuda på ”åkiga” partier, så även i år och där går det att göra skillnad. Gör ett för mig bra lopp och kommer in som 14:e man, nöjd och trött… Skulle jag bara få komma med bättre i en start så tror jag det finns många placeringar att skala av, men nöjd är jag absolut.
Trappan_GBG
Släpar väl mina korta ben och cykel uppför den där trappen. Foto: Lundatok

Sedan var det bara att njuta av Katjas kämpainsats och Contis grymma körning i herrseniorklassens mäktiga rejs.

Söndagen innebar cupavslutningen och ett mäktigt startfält, blev lite skraj när jag såg att jag hade startnummer 43 och Markus hade 33 (or something) och jag visste att han låg efter mig i cupen. Men jag antog att man hade koll på seedningen och tog aldrig kontakt med chefskommisarien, nu ropades jag upp som sist bland dom föranmälda med folk som var efter mig i cupen ett eller två startled framför mig… Lite pepp-dödande faktiskt om jag ska vara ärlig. Kom iväg sisådär också så jag var väl bland dom tre-fyra sista till löphindret i den härligt geggiga grässörjan. Hamnade bakom folk genom bokskogen och muttrade generellt och övervägde ärligt att gå av, fick sedan lite fri lejd och kunde börja köra upp mig genom fältet. Dagens bana var snäppet roligare än igår med en ”dödsbacke” att ta sig nedför och det där geggiga gräset som bitvis var så tungkört att det inte fanns. Men mina Limus-däck gjorde ett grymt jobb och jag kände att jag hade ett bra driv i lersörjan. Mitt ”braiga” driv hela dagen gjorde att jag kunde köra upp mig till en 24:e plats av dom 54:a startande, jag måste vara sjukt nöjd med hur jag åkte egentligen. Hade jag spelat mina kort rätt hade jag nog kunnat nypa två till platser men tog lite felaktiga beslut sista biten mot mål och försatte den chansen. Men hur jag nu körde var nog den starkaste och bästa crossen ever, hade varit roligt att ha kört den längre fram i fältet, men det kommer väl en vacker dag. Men som Björn brukar skriva, man får ju dom positioner i fältet man förtjänar i ett lopp, det ligger mycket i det, om jag inte hade varit den passiva, nedslagna åkaren i starten hade jag kanske kunnat åla mig fram bättre trots skral position i starten….
mkallstrom.wordpress.com
Fullt ös utför dag två… Foto: Magnus Källström

Nu ska ni dock inte tolka det som en negativ blogg, jag tyckte Göteborg som vanligt bjöd upp till ett fantastiskt arrangemang och jag ser redan framemot att köra där igen nästa år. Sjukt ledsen att cupen är slut och att man inte får träffa alla grymma människor på ett tag och att vi inte får mäta våra färdigheter i att vrida ut och in på våra kroppar förrän nästa höst… Eller ja, det är ju en skarv då det är avslutning av Helgmyset på lördag och det hinnas om ett Stockholms-DM den 7/12, så jag lär vackert få träna lite till innan jag lägger ner säsongen.

3 reaktioner på ”Göteborgshelgen, en orgie i lera och glädje, mostly!

  1. Elna november 17, 2014 / 10:28

    Bra kämpat! Det är ju förresten några Wåffelcrossar kvar också 😉

    • swyzak november 18, 2014 / 19:27

      Ja det är ju det men det lutar åt ett DM i Sthlm istället. Vi kommer ner till sommaren istället så vi får plåga oss i Kleva lite granna. =)

Lämna en kommentar