Omloop Het Kolsva 2016

God afton på er! Ett vårtecken som är lika säkert som att vårklassikerna sparkade igång idag med Omloop Het Nieuwsblad är vår egen vårklassiker: Omloop Het Kolsva. Det har som av slump blivit en klassiker och nu lär vi fortsätta med den helt enkelt. Förra året vevade vi en av dom sista ”vinterdistanserna” genom Kolsva på samma dag som självaste Omloop Het Nieuwsblad. När Contis skissade på runda för dagens distanspass ville det sig inte bättre än att vi skulle cykla genom Kolsva igen – Omloop Het Kolsva är alltså numera en klassiker!

Idag blev vi ett stort gäng som drog iväg i vårsolen på mestadels torra och isfria vägar så vi körde odubbat.

Skärmavbild 2016-02-27 kl. 19.45.09
Typiskt bra gäng liksom, foto: Katja

Det var egentligen bara en sträcka i skogen efter Kolsva som bjöd lite mer vintrigt underlag, men eftersom vi är så vassa som vi är var det inga problem!

Vi rullade via Hallsta, Berg, Odensvi innan vi nådde Kolsva, då hade vi vinkat adjö till halva ligan som ville köra lite kortare. Kvar blev jag, Contis, Tuna-Jim och W-Jonas (som var den enda som slet på med dubb idag). I Kolsva hade vi bergspris på Varghedsbacken, det var uppenbarligen bara jag och Contis som var intresserade av det. Jag slängde mig på hjul och tänkte att jag håller i så länge jag orkar, det gick ju nästan hela vägen. Försökte veva mig förbi vid ett tillfälle men det gillade han uppenbarligen inte, aja kändes rätt bra, stark typ.

Skärmavbild 2016-02-27 kl. 19.45.47
En stark (eller?) och en ännu starkare…

När vi sedan började röra oss hemåt fick vi en fördelaktig vind i ryggen ihop med solskenet, ni förstår ju att sånt höjer både moral och fart efter 8 mil. Väl i Munktorp kom vi överens om att köra lite lagtempo till Kolbäck och sedan från Kolbäck till Eskilstunavägen. W-Jonas tackade för sig och tog sitt eget dubbdäckstempo hem så det blev bara jag, Contis och Tuna-Jim. Den sistnämnda på MTB medans jag och Contis hade våra race-crossar så det blev mest jag och Contis som körde. Kändes rätt bra här med, till slutet på den sista när Tuna-Jim tar fram tempofasonerna och drar på, jag orkar inte gå med dom i kantvinden. Men upp till dess kändes det bra, starkt! Alltid kul att få applicera lite av träningen man gjort inne på cykeln ute istället.

Sedan rullar vi bara lätt hem sista biten. Kan hyfsat oförstörd med 4:53 och 133 km på tripmätaren rulla in hemma igen, en gedigen träningsdag verkligen. Strava på det någon?

Imorgon blir det lite drygt 3 h innan barnen kommer igen. Men nu ska jag soffladda med godis.

2 reaktioner på ”Omloop Het Kolsva 2016

Lämna en kommentar