Teknikmåndag på Groopencross

14123386_10155268082932818_2091713358_o
God morgon på er! Igår kväll hade vi ett inslag i cross-träningen som alltför ofta missas, åtminstone har vi låtit det ta för lite plats i Västerås. Vi har varit hemskt duktiga på att köra intervaller på vår bana och där får man förvisso träna på dom specifika momenten, men det är ändå inte som att man nöter in dom. Igår träffades vi fem glada själar för att köra cross-specifika övningar.

Vi började med en övning in i den ökända sandbacken där man skulle tajma avstigningen och sedan fortsätta springa upp i backen. Fem gånger skulle detta underbara ske, tack vare löpningen så hade man en hel del puls på toppen. Kan väl säga att jag aldrig haft så bra driv uppför backen någon gång, mycket tack vare att jag verkligen fokuserade på att kliva av när jag hade fart kvar.

Sedan körde vi en rundbana med löphinder med fokus att försöka få mer och mer fart över dom. Klart nyttigt för alla även detta, speciellt som vi sällan tränar med löphinder i Gropen. 5 ggr innebar 10 passager över löphindren för alla utom Nisse som råkade punka.
14114690_10153783057348062_1855552772_o
Vi avslutade sedan med det klart jobbigaste, fem gånger uppför en brant och bitvis lös backe där var och en skulle försöka cykla så långt upp man bara kunde, helst hela vägen upp såklart. Hur sedan avstigningarna blev spelade mindre roll bara man nyttjade styrka och teknik för att försöka komma så långt man kunde. Jag mäktade med att cykla uppför på 3 av dom 5 försöken. Nästa gång måste målet vara 5 av 5.

Superkul kväll och så himla nyttigt cross-säsongen. Och så himla kul att alla som kom uppskattade det hela, måste försöka ha det som ett stående inslag.

Imorse cyklade jag min två-växlade Sempre till jobbet i solskenet. Ska snart ta ned den till Thomas på Bianchi så är förhoppningsvis kontakten i reglaget snart fixad. Blir en liknande repa på dryga timman hem också då det vankas föräldramöte på Folkes fritids ikväll. Laddar för crossintervaller i Gropen imorgon istället. Cross is coming folks!

3 reaktioner på ”Teknikmåndag på Groopencross

  1. Cykelkatten augusti 23, 2016 / 10:10

    Bra! Jag ska köra mig slut med Jenny & Co. på Hässlö ikväll. Imorgon lär bli jobbigt := 😀

    • swyzak augusti 23, 2016 / 10:11

      Låter som en bra plan!

Lämna en kommentar